Kamerstukkenmodule / Handmatig Aanleverloket (HAL)

Let op: het Handmatig Aanleverloket is nog niet in productie. 
Tot nader bericht is het voor bestuursorganen nog niet 
mogelijk om contactpersonen of gebruikersaccounts aan 
te melden.

Introductie

De Kamerstukkenmodule ondersteunt nu al de actieve openbaarmaking van Woo-documenten op het centrale zoekportaal: open.overheid.nl. Op termijn wordt dit loket doorontwikkeld tot het generieke handmatig aanleverloket (HAL) voor alle overheden.

Het Handmatig Aanleverloket (HAL) is bedoeld voor het openbaar maken van documenten die onder de Woo vallen. U kunt deze documenten handmatig publiceren via het aanleverloket. Dit loket is bedoeld voor bestuursorganen die niet in staat zijn, of er niet voor kiezen, om gebruik te maken van geautomatiseerde aanlevering via de Woo-API. Bij veel documenten of structurele aanlevering is een geautomatiseerde aanlevering via de API op termijn efficiënter.

De gepubliceerde documenten worden zichtbaar op het zoekplatform open.overheid.nl. U kunt er ook in het aanleverloket voor kiezen om documenten te publiceren op rijksoverheid.nl.

Stappenplan Handmatig Aanleverloket

Volg deze stappen om als bestuursorgaan documenten openbaar te maken via het aanleverloket:

Voorbereiding

(STAP 1) Meld een contactpersoon aan om uw organisatie te registreren voor toegang tot het aanleverloket;


(STAP 2) Meld als contactpersoon gebruikers aan;

Inloggen

(STAP 3) Neem deel aan een open training Aanleverloket via de KOOP Activiteitenkalender;

(STAP 4) Gebruiker ontvangt inloggegevens en kan inloggen op het Handmatig Aanleverloket;

Bekijk de handleiding van het handmatig aanleverloket voor hulp bij vragen.

Actief openbaar maken (STAP 5) Maak Woo-gerelateerde documenten en metadata actief openbaar via het aanleverloket;

Let op: vooralsnog vragen we u alleen documenten te publiceren die openbaar gemaakt moeten worden na 1 april 2025. Het publiceren van documenten met terugwerkende kracht van voor deze datum vragen we u vooralsnog mee te wachten.

Toegang tot het aanleverloket

Om toegang te krijgen tot het aanleverloket, moet eerst een contactpersoon zich registreren namens uw organisatie. Alleen contactpersonen kunnen daarna andere gebruikers aanmelden. Hieronder leggen we uit hoe de contactpersoon zich registreert en hoe vervolgens gebruikers aangemeld kunnen worden.

Aanmelden als contactpersoon

Als contactpersoon bent u namens uw bestuursorgaan het aanspreekpunt voor KOOP en voor de gebruikers binnen uw organisatie. Ieder bestuursorgaan moet een contactpersoon hebben om gebruikers aan te kunnen melden. Het takenpakket van een contactpersoon bestaat onder andere uit:

  • Binnen uw bestuursorgaan aanspreekpunt voor KOOP
  • Het informeren van het eigen bestuursorgaan over wijzigingen rondom het aanleverloket en/of de API
  • Het aan- en afmelden van gebruikers voor uw bestuursorgaan ten behoeve van het aanleverloket
  • Het melden van storingen

Wilt u een contactpersoon aanmelden? Laat dan het aanvraagformulier ondertekenen door een tekenbevoegde of een andere contactpersoon. Gebruik het formulier en de oplegbrief. Stuur beide ingevulde documenten naar woo@koop.overheid.nl.

Aanmelden van gebruikers

Gebruikers van het aanleverloket kunnen documenten openbaar maken. Alleen contactpersonen van uw organisatie mogen gebruikers aanmelden. Weet u niet wie de contactpersoon is? Vraag dit dan na binnen uw organisatie of stuur een e-mail naar woo@koop.overheid.nl.

De contactpersoon kan het formulier hieronder gebruiken om één of meer gebruikersaccounts aan te vragen. Stuur het ingevulde formulier naar woo@koop.overheid.nl.

Als gebruiker van het aanleverloket ontvangt u van KOOP een gebruikersnaam via het e-mailadres dat u in het aanvraagformulier hebt ingevuld.

Het wachtwoord krijgt u per sms op het telefoonnummer dat u in het aanvraagformulier hebt opgegeven.

Met deze gegevens kunt u inloggen in het Handmatig Aanleverloket.

Veelgestelde vragen

Alle veelgestelde vragen staan bij elkaar op één pagina veelgestelde vragen.

Ondersteuning

Gebruik de zoekfunctie van de website om een antwoord op uw vraag te vinden. Al uw functionele en technische vragen over het aansluiten op de generieke Woo-voorziening kunt u stellen via woo@koop.overheid.nl. KOOP verzorgt ook diverse online informatiebijeenkomsten en invulsessies over de Woo-index en de technische aanlevermethoden. Kijk hiervoor op de bijeenkomsten pagina