Op deze pagina staan de veelgestelde vragen over Register van Overheidsorganisaties (ROO). Staat uw vraag er niet tussen, neem dan contact op met ons op per e-mail: servicedesk@koop.overheid.nl.
Redacteur
Veel organisaties in het Register van Overheidsorganisaties (ROO) hebben al een redacteur. Heeft uw organisatie geen redacteur? Dan ziet u dit op de pagina van uw organisatie in het ROO. Staat daar vermeld dat uw organisatie geen redacteur heeft óf wilt u weten wie de redacteur is? Stuur een e-mail naar servicedesk@koop.overheid.nl.
In het Register Internetdomeinen Overheid (RIO) en de Woo-index wordt (nog) geen melding getoond als de organisatie geen redacteur heeft. Wilt u weten of uw organisatie een RIO- of Woo-redacteur heeft en wie dit is? Of, wilt u een RIO-redacteur aanmelden? Stuur dan eveneens een e-mail naar servicedesk@koop.overheid.nl. Vermeld voor het aanmelden van een RIO-redacteur: de officiële naam van de organisatie (zoals vermeld in het ROO), voornaam, achternaam, het e-mailadres en telefoonnummer van de redacteur.
Een Woo-redacteur meldt u aan via het Woo-redacteuren aanmeldformulier.
Meer info over o.a. aanmelding voor het GR-register vindt u op onze pagina over het GR-register en DROP.
Heeft uw organisatie een redacteur? Alleen geregistreerde redacteuren zijn bevoegd om nieuwe redacteuren voor hun rol aan te melden.
Contactinformatie over contactpersonen/redacteuren van een aantal organisaties in het ROO vindt u op de contactpersonenpagina. Staat uw organisatie er niet tussen? Vraag dan wie uw redacteur is via servicedesk@koop.overheid.nl.
Gegevens
Op de pagina van uw organisatie in het ROO staat vermeld of de informatie actueel of verouderd (kan) zijn.
- Van actueel is sprake als de informatie in de afgelopen 3 maanden nog is bijgewerkt of gecontroleerd en goedgekeurd.
- De informatie kan verouderd zijn als deze langer dan 3 maanden niet is bijgewerkt of gecontroleerd en goedgekeurd.
- De informatie is verouderd als deze langer dan 1 jaar niet is bijgewerkt of gecontroleerd en goedgekeurd.
Ook kunt u via de tooltip in de melding zien wanneer de gegevens voor het laatst door de redacteur zijn gecontroleerd, bijgewerkt en goedgekeurd.
Redacteuren ontvangen een geautomatiseerde e-mail met het verzoek om waarborging van de kwaliteit, wanneer zij gedurende 3 maanden de gegevens niet meer hebben bijgewerkt. Deze mail ontvangen zij wekelijks totdat de informatie ten minste is goedgekeurd.
Bent u redacteur voor het ROO of 1 van de deelregisters, maar bent u niet geautoriseerd voor de informatie die moet worden gewijzigd? Via de ‘systeeminformatie in de redactieomgeving ziet u welke redacteuren voor uw organisatie staan geregistreerd en in welke rol. Ook kunt u hen direct een e-mail sturen.
Bent u geen redacteur? Geef dan uw wijziging door aan de contactpersoon voor uw organisatie vermeld op de contactpersonenpagina. Óf, als uw organisatie niet op deze pagina staat vermeld, via servicedesk@koop.overheid.nl.
Deelregisters
Het ROO kent momenteel de volgende 3 deelregisters:
- Het GR-register
- Het Register Internetdomeinen Overheid (RIO)
- De Woo-index
De invoer voor alle register vindt plaats via 1 redactieomgeving.
Afhankelijk van het type organisatie en register, én afhankelijk van de keuze en omvang van de organisatie is er géén, één, óf zijn er meerdere redacteuren die toegang hebben tot de redactieomgeving. Ministeries hebben bijvoorbeeld vaak (omvangrijke) organisatieonderdelen. Een organisatieonderdeel kan dan een eigen redacteur hebben.
Redacteuren kunnen in de redactieomgeving vinden wie voor hun organisatie(onderdeel) redacteur is en in welke rol. De rol van een redacteur bepaalt de autorisaties:
- ROO-redacteur: geautoriseerd om de informatie die wordt ontsloten via het ROO en de Woo-index in te voeren/beheren.
- Woo-redacteur: geautoriseerd om de informatie die wordt ontsloten via de Woo-index in te voeren/beheren.
- RIO-redacteur: geautoriseerd om de informatie die wordt ontsloten via het RIO in te voeren/beheren.
Per rol kunnen en mogen meerdere redacteuren worden aangemeld. Wij bevelen het zelfs aan om meerdere redacteuren te hebben.
Heeft uw organisatie al een redacteur en wilt u een nieuwe (extra of vervangende) redacteur aanmelden? Alleen geregistreerde redacteuren zijn bevoegd om dit voor hun rol te doen.